De eerste vrouwelijke directeur

Vlak voor de zomervakantie van 1997 werd ik gebeld door René Veenman. Hij had mijn nummer via de Pabo gekregen en ook al had ik net een baan geaccepteerd, toch wist hij mij over te halen om een proefles te komen geven. Bij binnenkomst imponeerde dit prachtige schoolgebouw mij. Wat was dit bijzonder! En dit gebouw is 22 jaar mijn ‘2e huis’ geworden.

De proefles werd een vast dienstverband. Ik startte tegelijk met Caroline Kok. Mijn eerste groep was groep 4, deels samen met mevrouw Meulendijk. Juf en meester zeggen was er niet bij op de VOS; meneer en mevrouw was de norm. Dat was even wennen als ‘jonkie’ in het team. Daarna samen met Hetty de Heer groep 5 en 8 gedraaid. Geweldig leerzame jaren met leuke kampen in Echten en Vlieland. Ook hebben we het 75-jarig bestaan groots gevierd met een heus circusoptreden met alle leerlingen! Fantastisch! René Veenman leidde het als een echte stalmeester.

Daarna nam ik het stokje over van Hetty en werd ik intern begeleider. Deze functie moest (landelijk) nog vorm krijgen en dit was een mooie uitdaging. Van het invoeren en bespreken van toetsresultaten naar analyseren, plannen maken, klassenconsultaties en de invoering van ‘Weer samen naar school’, nu passend onderwijs. Diagnoses als o.a. dyslexie, ADHD en autisme werden sneller herkend en zo breidde de zorg zich steeds verder uit.

Na tien jaar nam ik weer het stokje over van Hetty en werd ik (naast IB’er) ook adjunct-directeur. In deze jaren heb ik veel (on)bewust geleerd in de prettige en nauwe samenwerking met René. De VOS legde de lat hoog, maar ook de ouders. Het team was hecht en deelde lief en leed met elkaar.

In deze tijd ontstond de subsidie ‘verlengd dagarrangement’ vanuit de gemeente Rotterdam. Dit was bedoeld om de schooldag te verlengen met een uitgebreid cultureel, creatief en sportief aanbod. Een rijke schooldag voor iedereen met als doel om de leerresultaten te verhogen. De VOS meldde zich als een van de eerste scholen aan en ik ging aan de slag met het organiseren van een breed, educatief naschools aanbod van schaken en kunst tot freerunning. Dit hebben we vele jaren in stand kunnen houden. Marianne Brezet heeft dit verder vorm gegeven. Wij werden toen ook ‘Lekker Fit school’- dit was de voorwaarde. Nog meer gym!

Tot slot heb ik twee jaar na het vertrek van René ook dat stokje tóch overgenomen. De eerste vrouwelijke directeur op deze prachtige school! Dit heb ik zeven jaar met ontzettend veel plezier en toewijding gedaan met een superfijn team. Eens een Vosje, altijd een Vosje.

Anita van der Kooi, 1997- 2019