De beste leraar ooit

Gefeliciteerd met het 100 jarig jubileum! Even wat herinneringen ophalen. Als leraren heb ik in de eerste en tweede klas Meulendijk gehad, in de derde Sepmeijer, in de vierde De Roo, in de vijfde Van Klaveren en in de zes klas Hooftman en Kats. Meneer Kats stond drie ochtenden per week voor onze klas.

Zoals vele andere scholen had de Van Oldenbarneveltschool goede en minder goede kanten. Ik heb nooit aan mijn ouders gevraagd waarom ik er terecht ben gekomen. Mijn vader las zich in over alles alvorens een beslissing te nemen, dus dat zal hij bij deze keuze vast ook wel hebben gedaan. Of toch omdat de school lekker dichtbij was? Ik woonde om de hoek. Uit mijn klas zijn zes leerlingen naar het Erasmiaans gegaan, statistisch gezien veel, het onderwijs zal goed geweest zijn.

Wel wat negatieve dingen kan ik ook vermelden. Ik werd vermaand omdat ik met lezen nooit bij de les was. Wat raar, ik verveelde me, had het boekje al drie keer uit. Dat ik kon lezen voor ik op school kwam werd niet opgemerkt….wat meer individuele aandacht had geen kwaad gekund.

Die werd wel geleverd door meneer De Roo, de beste leraar ooit. Hij was attent, sympathiek, muzikaal. Als hij voorlas over Panokko zat de hele klas stil en gespannen te luisteren. Hij had wel opgemerkt dat ik ook al kon rekenen dus hij maakte opgaven met kwadraten en worteltrekken voor me.

Reisjes naar Putten, Vlieland, Antwerpen, en ik denk ook Duitsland zijn vaag blijven hangen. Met klasgenoten heb ik weinig contact, soms kom ik iemand tegen bij een kunst-activiteit en eentje woont bij mij in de buurt. Velen zullen uitgevlogen zijn, ik ben altijd in Rotterdam gebleven.

Steven van Ravesteyn, Leerling 1969-1975