Het slagbaltoernooi

In mijn loopbaan heeft het slagbaltoernooi een belangrijke plaats ingenomen, als het om sportwedstrijden ging. Het toernooi, waarbij we wedstrijden speelden tegen de RSV (noord en zuid) en de Kralingse school, was in die tijd een sportief hoogtepunt waar we veel voor oefenden. Later kwam daar de Montessorischool Kralingen nog bij.

Om het geheugen nog even op te frissen: er werd met een slagplank of knuppel geslagen en daarna om de 6 honken gerend. Onderweg moest je meestal stoppen, want anders kon je uitgebrand worden. De groepen 7 speelden voor de minicup en de groepen 8 voor de supercup. Tot en met 2003 werd dit toernooi gehouden op de oude locatie van VOC, op de Overschiese Kleiweg. Daarna moesten zij verhuizen ivm de aanleg van de HSL. Wat ik me van de oude locatie herinner, was de gammele houten tribune waarop de leerlingen in de pauze hun boterhammen aten, terwijl wij, de leerkrachten, in het clubhuis de traditionele uitsmijter aten!

De leerkrachten waren de scheidrechters en sommige ouders waren de schrijvers van de punten. De directeuren kwamen tijdens de lunch een hapje mee eten en toonden op deze manier hun belangstelling. De sfeer was altijd opperbest. In het jaar 2003 wonnen we zowel de minicup, als de supercup. Iets wat voor die tijd nog nooit was gebeurd. We hadden soms echte talenten, die naderhand hun sporen bij het professioneel honkbal of cricket verdiend hebben. Ook de hockeyers stonden bekend om hun harde slagen.

Naderhand hebben we op het nieuwe terrein van VOC gespeeld. Maar er waren steeds meer toernooien waaraan we mee gingen doen, dus een datum was niet gemakkelijk te vinden. En werd er vroeger altijd gratis gebruik gemaakt van de velden (het was ook een soort reclame voor VOC), later moest er ook een flinke huur betaald worden. Dit betekende het einde van de langjarige traditie van het slagbaltoernooi.

Marianne Cafferata, Gymleerkracht 1976-2020