Schaken was één van de activiteiten die ik op de VOS organiseerde. Omdat ik deze denksport in mijn jeugd vaak speelde, maar nog geen ervaring had met het lesgeven hierin, had ik Rob Brunia benaderd.

Rob Brunia is bekend om zijn Stappenmethode, een didactische methode om te leren schaken. Hij heeft in het eerste jaar de schaaklessen gegeven en dat was de aanzet voor een jarenlange schaaktraditie op de VOS. Zelf heb ik ook veel daarvan geleerd.

Helaas was het voor hem moeilijk om op tijd op school te komen en nam ik de schaaklessen van hem over. In eerste instantie gaf ik de lessen, waarna ze een Pionnendiploma, een Torendiploma of een Koningsdiploma konden halen. Via de Schaakbond kwam dan een examinator naar de school toe om de examens af te nemen. Heel veel kinderen hebben zo hun diploma gekregen.

Toen de Stappenmethode door Rob Brunia en Cor van Wijgerden werd ontwikkeld, gaf ik via deze methode schaakles, zodat ook jongere kinderen daaraan mee konden doen.

Ieder jaar hadden we het Interscolaire Schaaktoernooi tussen Rotterdamse algemeen bijzondere schoolverenigingen. De VOS is daar al een paar keer gastheer van geweest. Ook aan de Gemeentelijke schaaktoernooien hebben we meegedaan en vaak met redelijk succes!

Schaken is een geweldige activiteit en goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het geheugen! Ik hoop dan ook van harte dat het schaken op de VOS weer actueel wordt!

Frits Oosthoek, Leerkracht 1977-2018