Het schooljaar 2019-2020 gaf ik les aan groep 7 en het werd een heel bijzonder jaar. Half maart 2020 werd de wereld overvallen door het coronavirus. Ineens zaten we allemaal thuis. Als een speer werd het thuis lesgeven uit de grond gestampt. Ouders kwamen op maandag de Chromebooks en werkboeken halen en op dinsdag waren we online, hoi allemaal!

Camera en microfoon aan of uit, hoe werkt dit toch? Oh jee, de juf kan meekijken, maar toch even een spelletje proberen tussendoor. ’s Ochtends om 9 uur inloggen en instructie krijgen, dan aan de slag. Tussendoor kon je vragen stellen aan de juf via de chat of gewoon gezellig terugkomen in de GoogleMeet. Scherm delen en gaan! Broertjes en zusjes die gekke bekken trokken via de webcam, katten die ineens een wandeling deden over het toetsenbord, we hadden ook een hoop lol!

Ouders die meeluisterden met (en nog wat opstaken van) de instructie, het hele gezin deed mee. Ik nam instructiefilmpjes op en las voor, zodat het allemaal teruggekeken en teruggeluisterd kon worden.

Een mooie herinnering was het digitale paasontbijt, online samen aan de croissants en de jus d’orange. Na een tijdje mochten de kinderen voor 50% van de tijd naar school en had ik dus steeds een halve klas op school en de andere helft digitaal op mijn digibord. Een nieuwe fase ging in, je moest je tijd nog beter indelen, best een uitdaging. Pas half juni waren we weer compleet en wat een feest was dat! Nog steeds was het oppassen geblazen en als er iemand corona had, zat diegene gerust weer twee weken thuis en moest de hele klas door de teststraat. Na groep 4 en groep 7 mocht ik met deze groep kinderen ook mee naar groep 8. Kamp was nog even spannend, kon het wel doorgaan met de coronamaatregelen? Maar we zijn geweest en hebben een heerlijke week gehad!

Het schooljaar 2020-2021 hebben we ook nog een aantal keren thuis gewerkt, gelukkig liep dat inmiddels als een geoliede machine. Het was een tijd van grote uitdagingen, maar ook van mooie en bijzondere herinneringen maken. Ik heb deze klas drie jaar les mogen geven; we hebben met elkaar een hele gekke, interessante, soms moeilijke, maar vooral leuke tijd gehad. Ik zal ze dan ook nooit vergeten. Hopelijk tot op de reünie!

Annelies Rijsdijk, Leerkracht 2013-2021