Op de dag, voorafgaande aan de Rotterdam Marathon, wordt jaarlijks de Kidsrun gehouden, een loop van 1 km. De eerste prestatieloopjes waren in 2003 de Zuidersterloop. Hier deden we 3x aan mee. In 2009 en 2010 heette het nog de Fortisloop en vanaf 2011 tot heden de Kidsrun.

In de maanden januari, februari en maart trainden we wekelijks om onze krachten goed te leren verdelen. Het rondje ging over de Jagthuisstraat en de Beukelsdijk. Daardoor leerden de kinderen hun eigen tempo te bepalen. Iedere week ging het sneller. En mijn conditie ging er ook op vooruit, omdat ik meestal meeliep! Ik herinner me nog een voorval waarbij Noah met zijn hoofd tegen een boom liep. Ook werden we soms lastig gevallen door middelbare scholieren. Of was er een hond, die opeens tevoorschijn kwam.

Per tien leerlingen moest er een begeleider zijn. Nou, die waren er te over. De VOS heeft sportieve ouders. En dat er veel sportieve kinderen waren, bleek wel uit het aantal deelnemers. Soms hadden we wel honderd deelnemers.

Op de dag zelf was het een gekkenhuis. Zo druk was het op het Stadhuisplein (voorheen Doelwater). Het was altijd weer een opluchting als iedereen op tijd in het startvak stond. En dat na afloop iedereen weer veilig bij zijn ouders was.
En dan de toppers over de jaren (ja, we blijven prestatiegericht!). Ik hoop dat ik niemand vergeet!
Beste jongen overall was Jaron met 3.48, gevolgd door Sweeder, Hidde, Laurence, Milan en Pol.
Beste meisje overall was Lies met 4.09, gevolgd door o.a. Liselot, Luca, Eline en Charlie.

Milan en Lies hebben ook op het podium gestaan voor een individuele medaille. De school was 5x beste school van Rotterdam. Dat waren de beste 25 tijden bij elkaar opgeteld. Helaas werd deze prijs daarna afgeschaft.

Mijn dank gaat ook nog uit naar juf Bo, die ieder jaar aanwezig was en die de kinderen bij de finish opving en ze de goede richting op stuurde, weer terug naar hun ouders.

Marianne Cafferata, Gymleerkracht 1976-2020