De sportclinics op school

Mede in het kader van Lekker Fit was er op een gegeven moment veel aanbod van de gemeente Rotterdam om op school kennis te maken met diverse sporten. Dit was vaak heel leuk.

Ik herinner me een clinic touwtje springen (rope skipping) van twee Belgische jongens. Wat die allemaal deden, dat grensde aan het ongelooflijke. Niet bommetje met 2x het touw onder je door, maar zelfs 3x. Ook draaiden ze een lang touw ongelijk, zodat er twee bochten in kwamen. Na die tijd heb ik het touwtje springen definitief in mijn programma gezet.

Een andere clinic uit een ver verleden was een basketbalclinic van een grote Canadese vrouw. Dit was ook erg leuk. Het feit dat zij alleen Engels sprak was juist wel interessant.

Van de honkbalclinics heb ik veel geleerd. Gegeven door “echte” honkballers in hun wedstrijd outfit. We oefenden veel in de zaal. Soms werd er wel erg hard geslagen. Het werd wel gevaarlijk. Ik ging pitchen en ik kreeg een bal recht op mijn oog. Ik viel stijl achterover en kreeg een blauw oog. Was jij dat Philippe?

De atletiekcoaches kwamen ons ook de fijne kneepjes bijbrengen. Vroeger was er een scholentoernooi atletiek. De beste school mocht door naar de landelijke finale. Daar hebben we ook een keer aan mee gedaan. We gingen met de bus naar Grootebroek. Elise Hooijmayers en Britt Wadman herinner ik me hier nog van.

Van het skiën hadden we geen clinic. Maar juffrouw Meulendijk ging ieder jaar met een aantal goede skiërs en hun ouders oefenen op de skiberg, waarna de wedstrijden na een paar weken volgden.

In het jaar 2010 waarin de Tour de France in Rotterdam startte (le grand Depart), kregen we via Lekker Fit een wielerclinic. Alle groepen vanaf groep 5 mochten om de beurt een fiets/voedingsspel doen en het virtuele parcours over de Erasmusbrug afleggen. Dat betekende niet alleen fietsen, maar ook schakelen. Op een groot scherm konden we zien wie er aan kop lag. Iedereen deed zijn best, maar er waren er een paar die zo snel fietsten dat ze na afloop misselijk waren.

Marianne Cafferata, Gymleerkracht 1976-2020