In de jaren dat ik op de van Oldenbarneveltschool zat was meneer Kats hoofd van de school (zo heette dat toen nog). Hij gaf ook één dag in de week les aan de zesde klas (de huidige groep 8), naast meneer Hooftman. Als ik aan meneer Kats denk, denk ik aan zingen. Door de jaren heen hebben we zoveel bijzondere liedjes gezongen onder zijn enthousiaste leiding. Ik zie hem nog helemaal voor me als dirigent. Heel precies werden de liedjes op de juiste toonhoogte ingezet, met een “noe” klank aangegeven. We zongen met pianobegeleiding en heel soms, toen zeer modern, werd er een singletje opgezet met begeleiding.

Een van de jaarlijkse zanghoogtepunten was de Sinterklaasviering. Heel uitgebreid werden Sint en Piet ontvangen in het gymlokaal. “Gegroet Sinterklaas, hart’lijk welkom, ziet uw zetel staat al klaar. Welkom zingt u vrolijk tegen, heel de blijde kinderschaar….” Ik denk dat het lied toen al enigszins ouderwets was, maar zo mooi. Het leuke is dat mijn zus Leontien en ik dit lied elk jaar nog zingen tijdens onze Sinterklaasviering. Niemand kan het meezingen, maar wij tweeën houden vrolijk vol!

Een andere hele mooie zangherinnering is een optreden voor het beeld van Johan van Oldenbarnevelt op de Coolsingel. Dit was ter ere van het 50-jarig bestaan van de VOS in 1973. Met de hele school stonden we op de Coolsingel te zingen, “’k Heb u lief Rotterdam, met uw drukte en gewoel…..”. Hoe bijzonder is dat geweest, met een hele school in bussen naar de stad en dan de naamgever van de school toezingen.

Natuurlijk wil ik ook graag nog juffrouw Meulendijk noemen die in de eerste en tweede klas lesgaf. Wat een leuke, hippe en jonge juf was dat. En juffrouw Hartwig, die handwerkles gaf, alleen aan de meisjes, zo ging dat nog in die jaren. We maakten de mooiste dingen, al breiend, hakend en bordurend. En niet te vergeten: macramé, de jaren ‘70 ten voeten uit!

Via mijn lagere schoolvriendin Marianne Brezet, die ik nog geregeld spreek, hoor ik hoe het met de school gaat. Ik vind het geweldig om te zien dat de VOS nog steeds zo’n goede en geliefde school is, 100 jaar oud nu al. Ik wens de school en alle leerlingen en leerkrachten heel veel goeds toe.

Carolien Frenkel, Leerling 1969-1975