Misschien dat sommigen van jullie het exacter kunnen navertellen, maar de ‘Bobbel van Brezet’ speelde in 1977. De heer Jur Kats was directeur. Mijnheer Brezet (altijd mijnheer, ik zou zijn voornaam niet eens weten!) beheerde destijds de financiën van de VOS. Voor het schooljaar 1977-1978 waren er 40 aanmeldingen voor groep 3. Té veel voor een school met maar ruimte voor zes klassen en met een reputatie om hoog te houden; maar financieel wél aantrekkelijk; en er was ook nog een kelder…

Mijnheer Brezet kwam met het volgende idee: We maken éénmalig een grote groep 3 (de Bobbel) met juffrouw Ada Meulendijk als gevestigde groep-3-coryfee, samen met een nieuw aan te trekken collega-juf (dat werd ik). Dan hebben we één grote groep die gezamenlijk instructie krijgt, samen gymt (jongens en meisjes apart), muziekles krijgt en handvaardigheid ( van respectievelijk Marian Cafferata en Marian Hartwig).

Voor de verwerking van rekenen en taal (letterdoos!!!) gaat de helft van de groep naar de opgepimpte kelder, via de trap bij de bel, met de collega-juf. Zo gezegd, zo gedaan. Nieuwe leerkracht gezocht en gevonden met goedkeuring van Ada Meulendijk (‘deze kan ik wel een beetje kneden’).

De grote dubbele klas was een feit. Deze Bobbel is zo zes jaar de school doorgeschoven. Ik heb er maar vier van meegemaakt, want toen trouwde ik en verhuisde naar Wageningen. Maar het vak heb ik, als pas afgestudeerde ‘juf’ in 1977, geleerd op de Van Oldenbarneveltschool! Eerst naast Ada; daarna mocht ik alleen voor groep 3 en 4.

Met veel plezier denk ik terug aan al die mooie ontmoetingen met “mijn” leerlingen en aan de fijne collega’s van toen: Ada natuurlijk, en Juffrouw Van Klaveren, Bert de Roo, Francien De Vries, Frits Oosthoek, Jo Vroomen, Jur Kats, Marian Cafferata en Marian Hartwig. En aan Mevrouw Brezet natuurlijk; nooit te beroerd om een handje te helpen of in te vallen. Voor mij was het was een mooie tijd!

Willemijn van Tol, Leerkracht 1977-1981